Fietsen door Bangkok

Toen wij aankwamen in Bangkok waar iedereen overal als een gek rijdt, was er geen haar in ons hoofd die er aan zou denken door Bangkok te fietsen. Bangkok telt 12 miljoen inwoners en het lijkt wel of deze allemaal op straat zijn. Toch stond dit op onze bucketlist en was het één van de dingen die we graag wilden gaan doen. Gister, 5 november 2015, was het dus zo ver.

We hadden een 5 uur durende fietstocht bij Co van Kessel geboekt, genaamd “Co Combo (5-urige fiets/boottocht)”. Wij hadden ervoor gekozen om de ochtend tour te nemen vanwege de hitte in de middag. Dat hield in dat wij om 06:15 uur ons hotel moesten verlaten, want om 07:00 uur startte de fietstocht.

De tocht die wij gekozen hadden begon in Chinatown. We fietsten door de smalste straatjes en meest bijzondere markten van Bangkok. We passeerden koopmannen, bouwvakkers, monniken en vis en vlees goothandels. Hier was goed te zien hoe de mensen leven in deze miljoenenstad en kwamen we bij plekken die je als gewone toerist nooit zou zien. Na een uur fietsen door al deze straatjes kwamen we uit bij de Chao Praya Rivier. Via de brug zijn we deze rivier overgestoken en kwamen we aan bij de wijk “Thon Buri”.

Thon Buri is een van de rustigere woonwijken van Bangkok en dat merk je meteen. Veel minder herrie en chaos en nooit gedacht dat Bangkok nog zo groen kon zijn. In deze wijk hebben we een tussenstop gemaakt bij een tempel. Er werd uitgelegd hoe we Boeddha konden vereren. Vervolgens kregen we een kokervormig bakje van bamboe in ons handen gedrukt met stokjes welke wij om de beurt heen en weer moesten schudden tot er één stokje uit zou vallen. Het nummer op het betreffende stokje hoorde bij een stukje tekst die stond voor geluk of ongeluk. Kim en ik hadden (heel toevallig) hetzelfde nummer, nummer 1, met als uitkomst, GELUK!
Zie foto hier onder met de betreffende tekst.

Na weer een stuk door Thon Buri te fietsen, gingen we aan boord van een long-tail boot. Deze boten hebben achterop een gigantische open motor zitten. Kim en ik hadden beide verwacht dat deze boten niet zo snel zouden gaan, maar na een paar minuten dachten wij hier wel anders over. De boot ging af en toe vol gas over het water. Echt heel gaaf. Met deze boot zijn we over de “klongs” (kanalen) van Bangkok gevaren, ook wel ‘het Venetië van het oosten’ te noemen. Bijna alle huizen langs deze kanalen staan op houten palen. Heel veel mooie groene stukken met villa’s, maar ook een hoop vervallen huisjes. We hebben zelfs nog een aantal varanen gespot. Wat ons ook opviel was dat het in deze kanalen vol zat met grote vissen. Je hoefde maar iets kleins in het water te gooien en er kwamen minstens 30 vissen boven spartelen. Het blijkt dat er in deze kanalen niet gevist mag worden, omdat het een heilig gebied betreft.

Uiteindelijk konden we weer voet zetten aan wal in een landelijk gebied, ongeveer 30 kilometer buiten het centrum van Bangkok. Het landschap bestond uit landweggetjes, rijstvelden, palmbomen. Echt heel mooi om doorheen te fietsen. Na ongeveer een half uur fietsen zijn we heerlijk wat gaan eten bij een lokaal restaurantje. Ook hier hebben we weer genoten van het Thaise eten. We hadden een hele leuke gids die ons van alles liet proeven, waaronder gebakken banaan en de Longkong vrucht (soort lychee).

Na een hele mooie tocht stapten we weer op de long-tail boot. Deze bracht ons via de “klongs” naar de Chaophraya rivier. Vanaf deze rivier werden weer afgezet aan de overkant, of eigenlijk de kant waar we begonnen waren. Vanaf hier zijn we Chinatown weer in gefietst terug naar Co van Kessel.

Kim en ik vonden dit een hele bijzondere en leuke ervaring en raden het iedereen aan om dit te doen als je in Bangkok bent.

WAT PHO

Vandaag 6 november 2015 was ons plan om twee tempels (Wat Arun en Wat Pho) en The Grand Palace te bezoeken langs de Chaophraya rivier. We waren vroeg ons bed uitgegaan om de drukte vooruit te zijn. We moesten nog even wat geld pinnen bij de ATM. Het bleek alleen niet te lukken om met Kim d’r pas geld op te nemen. We hadden hierdoor wat vertraging opgelopen, maar uiteindelijk lukte het met mijn pas wel. Hierdoor is het tijdelijk opgelost, maar we moeten er wel nog even achteraan.

Vervolgens konden we met de veerpont naar de tempel van de liggende Boeddha (Wat Pho). Wat Pho is de oudste tempel in Bangkok en is de thuisbasis van het grootste Boeddhabeeld in Thailand. De kledingvoorschriften voor in de tempels is een broek of rok tot over de knie en minimaal half lange mouwen (lekker warm dus). Omdat het in de ochtend nog niet zo druk was, hadden we lekker de tijd om rond te neuzen en alles goed te bekijken. Naast het grote Boeddhabeeld, waren er wel een stuk of duizend kleinere Boeddhabeelden in de gebouwen eromheen. Naast al deze beelden was het complex zelf ook erg mooi te noemen.

Het plan om nog Wat Arun en The Grand Palaca te bezoeken hebben we uiteindelijk niet doorgezet. Het begon enorm druk te worden met bussen vol toeristen en de hitte in combinatie met onze lange kleding hielpen ook niet echt mee. Misschien dat we dit de volgende keer meepakken als we weer door Bangkok reizen.
Morgen 7 november 2015 is ons plan om met de bus naar het Thaise eiland Ko Chang te gaan, voor de kust van Cambodja. We weten nog niet of we daar goed internet hebben, maar we zullen spoedig weer van ons laten horen.

Laat een reactie achter!

14 Reacties Aan "Fietsen door Bangkok"

Laat mij weten wanneer
avatar

Sorteer op:   Nieuwste | Oudste
John
11 november 2015 14:30

Geweldig te zien dat je daar gewoon op een markt met smalle paden kan fietsen en blijkbaar niemand zich daar druk om maakt !? ik wist ook niet dat ze daar ook aan de andere kant van de weg rijden !!
Mooi filmpje en foto`s !

Ellen
10 november 2015 22:31

ja mooi, ik zie helemaal voor me hoe jullie nu in jullie huisje na een stranddag in de namiddagwarmte aan het knutselen zijn om dit filmpje op de computer te zetten…heerlijk!

Willem
10 november 2015 18:27

Jaja…..mooie film! Ziet er prachtig uit! Doen jullie wel heel goed zo!

Danielle
9 november 2015 18:50

Fantastisch, ziet er goed uit. success.