Ayutthaya en Floating Market

Op 13 november zijn we vanaf het onwijs mooie Lonely Beach op Koh Chang teruggegaan met de bus naar Bangkok. Het was makkelijk om uit te vinden hoe we vanaf Bangkok naar Chiang Mai moesten gaan, maar voor de terugreis was er veel minder informatie te vinden. We hadden bedacht om vanaf Lonely Beach gewoon weer terug te gaan met de Ferry naar de plek waar we afgezet waren met de bus. Uiteindelijk kwamen we heel ergens anders terecht op het vaste land en moesten we via een Songthaew (Pickup Taxi) naar het busstation in Trat. Gelukkig hadden we een hele aardige Thaise jongen bij ons op de ferry die toevallig ook naar het busstation moest. Hij kon ons dus uitleggen dat het allemaal wel goed ging. Vanaf Trat zijn we uiteindelijk met de bus weer teruggegaan naar Bangkok. De reis duurde ongeveer 8 uur, wat iets langer was dan de heenweg.

Eenmaal in Bangkok moesten we vanaf het busstation met de skytrain en de metro weer naar ons hotel (The Krungkasem Srikrung) waar we in het begin van de reis ook onze overnachtingen hadden. Dit hotel ligt namelijk heel erg centraal gelegen om met het openbaar vervoer overal te komen.

De volgende dag was ons plan om naar de Maeklong railway market en de Amphawa floating market te gaan. Om hier te komen moesten we vanaf ons hotel met de metro en de skytrain naar Victory Monument in Bangkok en vanaf daar met een minivan naar de Maeklong railway market. We waren al gewaarschuwd voor de minivans dat ze allemaal rijden alsof ze een F1 coureur zijn. De minivans rijden hard en roekeloos door het drukke verkeer in Bangkok. Niemand houdt zich ook maar aan een enkele regel en ook tijdens onze rit moesten we af en toe even onze ogen dicht doen. Heel bizar.

Maeklong Railway Market

De Maeklong railway market is een markt waar de stalletjes langs en op het spoor van de trein staan. Het looppad van de markt is op het spoor en de markt is helemaal overdekt met doeken en zeil. Aangezien ik iets langer ben dan de gemiddelde Thai moest ik bukkend de markt over en werd ik vaak aangekeken vanwege mijn lengte. De markt is zo bijzonder, omdat er een aantal keer per dag een trein dwars doorheen moet. Alle doeken en zeilen worden dan opgetrokken zodat de trein er met een paar centimeter speling langs kan. Helaas kwamen we er ter plekke achter dat er op dat moment geen trein reed, omdat ze met het spoor bezig waren. Op de markt verkopen ze allemaal “verse” vis en vlees. Het was heel bijzonder om te zien, maar we zouden het niet aandurven om hier ook maar iets te kopen. Het stonk enorm en de hygiëne was ver te zoeken.
Zie filmpje hieronder hoe de trein normaal door de markt rijdt.

Amphawa Floating Market

Vanaf Maeklong moesten we weer met een Songthaew (pickup taxi) naar de Amphawa floating market. Amphawa is een kwartiertje van Maeklong en het ritje kostte ons 16 Baht in totaal (ongeveer 40 cent). De Amphawa floating market is een van de meest populaire drijvende markten onder de Thai zelf. De markt komt pas laat in de middag op gang en je komt er weinig toeristen tegen. We vonden het een onwijs leuke markt. Heerlijk langs het water met honderden eetkraampjes en bootjes waar ze eten op bereiden. Op de markt is vooral verse vis te vinden. Dit laatste hebben wij dan ook gegeten. Het eten wordt in een bootje op het water bereidt en op de kade moet het worden opgegeten. We hadden gekozen voor krab met gebakken rijst en pad thai. De krab moesten we zelf pellen, wat wij beiden nog nooit gedaan hadden. We kregen dus twee grote krabben op ons bord, waarvan we geen idee hadden hoe we het op moesten eten. Gelukkig kon de serveerster ons dat goed uitleggen. Na een onwijs leuke dag zijn we met de minivan weer teruggegaan naar ons hotel in Bangkok. Voordat we ons hotel in gingen zijn we nog even langs het treinstation (Hua Lamphong) gegaan om tickets te kopen voor onze nachttrein naar Chiang Mai.

Ayutthaya

De dag erop was ons plan om de tempels van Ayutthaya te bezoeken. We waren vroeg ons bed uit gegaan om vervolgens met de trein vanaf de Hua Lamphong railway station in Bangkok naar Ayutthaya te reizen. De treinreis zou ongeveer 2 uur in beslag nemen. Bij het kopen van ons ticket kregen we een 3de klasse ticket voor in totaal 30 baht (ongeveer 75 cent). Ik had al gelezen op internet dat de tickets normaal vele malen duurder zijn voor 2de of 1ste klasse en dat de 3de klasse vooral voor de Thai zelf bedoeld is. De trein waar wij in gingen had volgens mij geen andere klasse, waardoor ook wij een 3de klasse ticket kregen. En 3de klasse was het. Keiharde bankjes met ramen die wel open konden, maar waarvan het niet helemaal de bedoeling was dat ze dicht konden. Er hingen ventilatoren aan het plafond die zo nu en dan aan gingen, waardoor we het zacht uitgedrukt vrij warm hadden. Daarnaast was het toevallig die dag volgens een Thaise meneer naast ons ook een hele warme dag. En dat zegt veel als een Thai het zelf een warme dag vindt.

Eenmaal aangekomen in Ayutthaya moesten we, aangezien het een soort eiland is, met een bootje de rivier over. Vanaf hier zijn we naar de Wat Phra Mahathat gelopen. Dit immense tempel complex bestaat uit ruïnes en staat vooral bekend om het fascinerende Boeddhahoofd dat wordt ‘vastgehouden’ door de wortels van een bodhiboom. Het is niet duidelijk hoe het hoofd daar terecht is gekomen. Een van de theorieën is dat het hoofd is achtergelaten door de Birmezen en dat er door de jaren heen een boom overheen is gegroeid. Een andere theorie is dat een dief het Boeddhahoofd probeerde te verstoppen nadat het tempelcomplex begin 1900 deels instortte. De dief is nooit teruggekomen om het hoofd op te halen. Sindsdien bewaakt de boom het hoofd. Heel mooi om te zien. Door de warmte hadden we eigenlijk geen zin om nog meer tempels af te gaan en zijn dus weer teruggegaan voor onze laatste nacht in Bangkok.

Nachttrein naar Chiang Mai

De volgende dag zijn we om tien over zes ’s avonds in de nachttrein gestapt richting Chiang Mai. De reis zou 14 uur duren dus het was wel even lekker dat we dan konden slapen. Eerst een beetje boekjes lezen, spelletjes doen waarna rond een uur of negen de bedden werden opgemaakt. Het zag er allemaal prima uit, wel een beetje korte bedden natuurlijk. We hadden echter bijna geen oog dicht gedaan, omdat er in onze bedden een hoop torretjes krioelde die constant langs de muren en over ons bed kropen. De torretjes waren vliegensvlug. Al wou je er één vangen die je bed op kroop, begon hij keihard door je bed te rennen. De conducteur moest erg om ons lachen. Het leek wel alsof wij de enigen waren die hier last van hadden en was waarschijnlijk te danken aan het feit dat we dicht bij de deur naar buiten sliepen. Lekker weer! Na een lange nacht van constant wakker worden, kwamen we aan in de regio van Chiang Mai. Het werd weer licht waardoor we weer naar buiten konden kijken. Het landschap zag er gelijk al een stuk mooier uit dan dat we eerder gezien hadden. Overal rijstvelden en mooie groene heuvels. Het voelde gelijk al goed. Chiang Mai, HERE WE COME!

Laat een reactie achter!

13 Reacties Aan "Ayutthaya en Floating Market"

Laat mij weten wanneer
avatar

Sorteer op:   Nieuwste | Oudste
Gino
1 december 2015 09:17

Ik heb weer eindelijk data op me telefoon! Kan alles lekker lezen in de pauze op me werk! Wat een gaafe foto’s allemaal!

Danielle
19 november 2015 20:34

Wat een mooie verhalen weer. Genieten hoor. En de foto’s, het is net of ze zo uit een boekje komen.
Goede reis verder.

Stefan
19 november 2015 19:38

Haha zie jullie al achter de torren aangaan! Looks like you have a awesome time there!

Hans
18 november 2015 23:56

Bedankt voor update…een beetje meereizen is mooi…