Koh Lanta

Na ruim 42 uur reizen vanaf Luang Prabang kwamen we aan in Koh Lanta. Het was na de nachttrein nog een heel gedoe om hier te komen. Als je uit de trein stapt, merk je direct dat je in een toeristisch gebied bent beland. Iedereen wil geld aan je verdienen en dat begint natuurlijk gelijk met het vervoer van Surat Thani naar Krabi. Gelukkig had ik alles van tevoren opgezocht, dus konden we op de manier van de locals reizen. Allereerst met de local bus naar het bus station in Surat Thani. Hier moesten we een bus ticket regelen voor onze terugweg naar Bangkok. Alle nachttreinen terug zaten allemaal vol namelijk. Nadat we dat geregeld hadden moesten we naar het 2de busstation van Surat Thani (er zijn er 3, lekker verwarrend). Vanuit hier konden we met de local bus naar krabi. Ook op dit busstation werden we weer belaagd met mensen die ons een ticket naar Krabi wilde verkopen. Ze proberen echt alles. Zeggen dat de normale bus pas over 4 uur gaat of dat er helemaal geen andere bus gaat. Gelukkig zijn we dat wel gewend en moeten we er vooral om lachen. Het is dan al helemaal leuk als je een half uur later met de normale bus even naar ze zwaait en een lach terug krijgt.

Na ongeveer 3.5 uur rijden kwamen we aan in Krabi. Vanuit hier gingen we met een Songthaew naar de pier om vanuit daar met de boot naar Koh Lanta te gaan. Er was hier geen officieel punt om je tickets te kopen, dus ik vertrouwde het niet. We vroegen eerst de prijzen op, waarna we even een drankje namen in een barretje om de hoek. Eerst maar even op internet kijken of de prijzen kloppen. Gelukkig was dit het geval, maar dat weerhield ons er natuurlijk niet van om nog even te onderhandelen ?

De tocht met de boot duurde ongeveer 3,5 uur en voer langs allemaal kleine eilandjes en stranden. Dat we bijna bij Koh Lanta waren, begon het keihard te regenen. Wij hadden nog geen accommodatie geregeld, dus moesten nog op zoek. We hadden wel al bedacht op welk strand we wilden verblijven, namelijk Klong Khong Beach. Na wat onderhandelen bracht de Songthaew ons naar dit strand. Het begon echter steeds harder te regenen en als het in Thailand regent, regent het ook heel erg hard. We hadden van tevoren al een aantal plekken opgeslagen waar we heen konden gaan, helaas bleken deze bij het bezoek allemaal vol te zitten. Gelukkig kwamen we toevallig via een vrouwtje terecht bij een nieuw project met gloednieuwe bungalows. Echt super schoon en mooi. Alleen al het feit dat er nog nooit iemand eerder in dit bed had geslapen. Heerlijk. We waren natuurlijk dol enthousiast, maar konden dat natuurlijk nog niet laten merken. Eerst maar eens over de prijs praten. Na wat onderhandelen kwamen we op een redelijke prijs uit voor 7 nachten.

Koh Lanta zelf is een heel mooi eiland welke nog niet helemaal ontdekt is door de toerist. Aangezien wij graag naar een eiland wilden waar we heerlijk konden relaxen, met onze kont in het water konden zitten en af en toe konden zwemmen, was dit voor ons de beste keus. We hebben dan ook niet veel gedaan op het eiland en hadden al snel besloten dat we ons verblijf wilden verlengen tot 14 nachten, zodat we ook kerst hier konden vieren. We hebben een scooter gehuurd om het eiland te verkennen en kwamen op die manier bij de mooiste stranden terecht. Voor ons betekent dat, dat het water super helder is, het zand wit en zo goed als geen andere mensen op het strand. Kim had opgezocht waar we heen moesten. Om bij die mooie stranden te komen, moesten we off-road met de scooter, maar dat was het zeker waard. Er was op één van de stranden nog een ander stelletje, maar voor de rest helemaal niemand. Wat een rust. Op dat moment voel je je super rijk.

We werden door de eigenaar van de Anda Leaf Bungalows (Don) meegenomen naar een lokale markt met allemaal verse vis, vlees, groentes en fruit. Dit vonden wij natuurlijk helemaal geweldig. Aangezien wij sinds de grote supermarkt in Chiang Rai nog Japanse mayo, Nori vellen en sojasaus in onze tassen hadden, konden we het niet laten om de resterende ingrediënten te halen voor vegetarische sushi. En wat was het lekker. De komende tijd op Koh Lanta hebben we dan ook vaak genoten van onze zelfgemaakte sushi met kleefrijst.

Tijdens ons verdere verblijf hebben we zoals ik al eerder zei, niet zo heel veel gedaan. We hadden een best wel pittige reis door Thailand en Laos achter de rug en vonden dat we voordat we naar Australië gaan, wel even heerlijk mochten relaxen. Zoals Don het bij de bungalows noemde; eating, sleeping and swimming. Af en toe een vodka cola op ons balkon. Helemaal top!!

Met kerst hadden we onszelf getrakteerd op een massage bij het strand, een lekkere lunch en in de avond een tafel vol met Thais eten. Met Khao Soy als onze favoriet. Al het eten bij elkaar bedroeg niet meer dan 15 euro. Na het heerlijke eten zijn we naar een strandfeest gegaan met als naam een Full Moon Feest. De échte Full Moon Party is echter alleen op Koh Phangan. Het was een leuk feestje, maar aan het eind van de avond merkte je dat er een hoop maffiapraktijken begonnen te ontstaan. Op elke hoek zag je een mannetje loeren naar z’n slachtoffer. Waarschijnlijk naar de meest dronken persoon op het feest of de persoon met de meeste happy shakes op. Toen het steeds erger werd, vonden wij het wel weer genoeg geweest en zijn we teruggegaan naar onze bungalow. Op 2de kerstdag hebben we ook weer heerlijk Thais gegeten met lekker veel gerechten en natuurlijk als afsluiter de bananen pannenkoek.

In het dorpje waar wij zaten kwamen we tijdens ons verblijf langs een klein primitief winkeltje met allemaal zelfgemaakte spullen. Wij vinden het altijd even leuk om bij dit soort winkeltjes te kijken, omdat ze meestal unieke spullen hebben. Hier raakten we aan de praat met de Londense eigenaresse die de winkel met haar Thaise man had. Kim d’r oog viel op een bijzondere tas. De tas was door de mevrouw gemaakt van de stof van traditionele Thaise rokken. De achterliggende gedachte van de vrouw om de tasjes te maken, was om het gebruik van plastic tasjes terug te dringen. Daar wilden wij natuurlijk wel aan bijdragen.

We hebben op Koh Lanta heerlijk genoten van de rust en zijn dus ook helemaal klaar voor Australië. Eerst nog Oud en Nieuw vieren op Koh Phangan met de échte Full Moon Party.

Op het moment van plaatsen is het alweer 2016, dus wensen wij iedereen een heel gelukkig, gezond en liefdevol 2016 toe!

Laat een reactie achter!

3 Reacties Aan "Koh Lanta"

Laat mij weten wanneer
avatar

Sorteer op:   Nieuwste | Oudste
Willem
6 januari 2016 01:51

Goed gedaan zo. Lekker even uitrusten! En evengoed veel gedaan! Jullie zitten alweer bijna in Australië.

carina
4 januari 2016 21:08

Hallo schatjes , wat een ervaringen allemaal , heerlijk om te lezen!
Jullie zijn uitgerust en kunnen weer het nieuwe avontuur aan gaan.
Hele goede reis en tot gauw !

monique
4 januari 2016 12:34

Hoi Kim en Thomas,
Ten eerste een heel mooi liefdevol 2016 en een fantastische voortzetting van jullie reis.
Wat een heerlijke afsluiter op dit mooie eiland. Ziet er weer fantastisch uit!!
Jullie genieten nog steeds volop, nog een paar dagen en dan naar Australie spannend……
Leuk he dat Mams en Gino komen, leuk vooruitzicht.
Ze hebben er zin in hoor.
Een hele goede reis en tot horens.