Great Barrier Reef

Er waren een aantal cruises waarmee we de Great Barrier Reef op konden. Uiteindelijk hadden we voor een wat kleiner bedrijf gekozen. Dit bedrijf had alleen maar zeebiologen in dienst en nam maar een beperkt aantal mensen mee het reef op. Dit sprak ons wel aan en uiteindelijk bleek dit ook de juiste keuze.

We moesten vroeg opstaan om vervolgens vanuit onze free-camp (gratis camping-spot) vanuit de bergen naar Port Douglas te rijden. Hier vertrokken we om 8 uur met de boot naar het Opal reef. We hadden speciaal voor dit reef gekozen, omdat dit een van de weinige reefs is waar de kleuren nog duidelijk aanwezig zijn. Het gaat, door de opwarming van het water, niet goed met het reef, waardoor de kleuren verloren gaan.

Tijdens onze trip zijn we naar 3 verschillende plekken gegaan en ik kan je zeggen…. Het was gaaf!! We kregen voordat we het water ingingen speciale stingersuits aan (een zwart pak voor over je lichaam, benen, armen, handen en hoofd zodat je moeilijk gestoken kan worden) en konden daarna het water in. Op het moment dat je het water ingaat kijk je onder water even goed om je heen en gelijk zwom er al een gigantische vis voorbij. Beetje creepy, maar hij was gewoon nieuwsgierig. Je mocht alleen niet aanraken. Daarna kon je vrij zwemmen bij het reef. Super mooi. We hebben nog nooit zoveel verschillende kleuren vissen en koraal gezien en de hele beleving was echt fantastisch. Er werd door de biologen af en toe wat naar boven gehaald en Kim heeft zelfs nog een grote zeekomkommer vastgehouden. Dit is eigenlijk een grote spier met een verteringsysteem. Deze dieren hebben geen hersenen maar schijnen alleen de filters van de oceaan te zijn.

De laatste reef was de meest bijzondere. Hier werd verteld dat je vanuit de boot via reef kanalen moest zwemmen, totdat je bij een soort van grote “vissenkom” kwam. Hier waren echt alle soorten vissen en koraal in alle felle kleuren te vinden. Al dat leven en al die kleuren was zo mooi om te zien. De biologen lieten vaak speciale dingen zien, zoals gigantische soort oesters die dicht gaan als je je arm voor hun “bek” heen en weer beweegt. We hebben de clownfish (nemo) gespot, prachtige anemonen en heel veel bijzondere vissen die we nog nooit eerder hebben gezien. Deze hele dag was eigenlijk niet te beschrijven hoe bijzonder het was.

Na de fantastische dag op de outer reef, zijn we begonnen aan onze reis terug naar het zuiden. Onderweg hadden we nog afgesproken met wat andere reizigers die we al eerder ontmoet hadden en in de buurt waren. Hiermee zijn we nog naar een waterval geweest en hebben daar heerlijk gezwommen en van de rotsen gegleden. Voelden ons weer helemaal weer kind :p

Uiteindelijk hebben we nog bij de Whitsunday Islands een tour gedaan langs whitehaven beach. We hebben nog nooit zo’n mooi strand gezien. Spierwit poederzand, prachtig helder blauwe water. Echt een bounty island.

Terwijl we doorreisden kwamen we er langzaam achter dat we eigenlijk wel een beetje klaar waren met reizen (voor nu). Ik heb in Australië in korte tijd 20.000 kilometer afgelegd en ben het autorijden momenteel helemaal zat. In Australië hebben we alles kunnen zien en beleven wat we wilden dus hier zijn we wel uitgereisd. We hadden ons nog wel even verdiept in andere landen in Azië waar we misschien nog wilden kijken maar merkten naarmate de tijd verstreek dat we allebei momenteel een beetje reismoe zijn. Na veel praten, wikken en wegen kwamen we er samen uit dat het goed geweest is zo. We hebben 7 fantastische maanden mogen reizen. Een ervaring die niemand ons meer afpakt maar voor nu is het goed zo. We verkopen onze Sunny en gaan lekker naar huis. Terug naar Nederland, lekker met jullie de zomer vieren.. want dat hebben we tenslotte nog niet genoeg gedaan 😉

Aangezien het nu low-season in Australie is dachten we dat het nog wel eens lastig kon worden om de camper te verkopen. We hadden dus 2 maanden gerekend voor de verkoop en besloten hem daarom al bij Airlie Beach op Gumtree (ebay) te zetten met als kanttekening dat we nog aan het reizen waren richting Sydney en dat we met 2 weken eerst in Byron Bay zouden aankomen voor we naar Sydney door zouden reizen.

Wat echter bleek, was dat onze gele hippiecamper wel heel erg gewild was. Binnen drie dagen hadden we al acht geïnteresseerden voor onze Sunny! Vanaf toen ging het eigenlijk heel snel.  Onze eerste kijker, Channey genaamd, hadden we op de Goldcoast. We spraken af dat we op onze route richting Byron Bay wel even bij haar langs zouden rijden. Ze was heel erg geïnteresseerd en een vriend van haar (een monteur) was ook heel enthousiast over de staat van onze Sunny. Nog geen twee uur later kregen we dan ook ons eerste bod. Dit bod was alleen 1000 dollar lager dan onze vraagprijs en dit vonden wij dan ook te laag. We hadden een redelijk tegenbod gedaan van wat wij vonden dat Sunny minimaal waard was. Hier ging ze niet direct mee akkoord, omdat ze niet zeker wist of ze het geld bij elkaar kon krijgen. Ze zou het ons de komende dagen laten weten zei ze. Wij hadden echter al onze volgende kijker op onze route gepland staan en haar dat ook verteld. Dus als ze hem wilden kopen ze dat dan wel vandaag of morgen moest laten weten.

Een dag later hadden we onze volgende afspraak staan in Byron Bay met twee Fransen meiden. Ook zij waren dol enthousiast alleen wilden ze nog wel even voor dat ze een bod gingen doen met Sunny langs de garage voor een check. Helaas, voor hun, bleek toen we aankwamen bij de garage dat deze gesloten was (het was tenslotte zaterdag). Ze vroegen of we na het weekend met hun een afspraak konden maken om de check uit te kunnen voeren. Op dat moment kregen we een berichtje van Channey waarin ze stuurden dat ze hoopten dat de camper nog niet verkocht was. We lieten die Franse meiden dan ook weten dat we het prima vonden om na het weekend met hun een afspraak te maken maar dat de kans groot was dat de camper dit weekend al verkocht kon zijn.

Deze Fransen meiden zaten zelf ook in een moeilijk pakket aangezien ze aankomende week hun appartement in Byron Bay uit moesten. Gunstig voor ons. Dus na een lange discussie tussen de Fransen zeiden wij dat ze echt niet bang hoefden te wezen dat ze een miskoop zouden hebben. Dat er eergister nog een monteur naar gekeken had, de vriend van Channey, en dat hij erg enthousiast was. Voor het laatste zetje lieten we ook nog even het net gestuurde bericht zien die Channey had gestuurd en dat was geloof ik de druppel. ‘We have a deal!’ zei een van de Fransen. We nemen hem voor de vraagpijs! Nou je kan wel geloven dat Kim en ik het weekend op een roze wolk zaten. Binnen 2 weken de bus verkocht voor de vraagprijs!

Wij hadden de volgende dag weer onze backpacks tevoorschijn gehaald en zijn druk bezig geweest met inpakken. Na zondag toch nog even een gedoe van de fransen betreft geld, afspraken en de slechte communicatie van hun kant door gebrekkig Engels, hebben we maandag dan toch nog onze  Sunny overgeschreven op hun naam en het geld in ontvangst genomen.

Het was wel even raar en moeilijk om afscheid te nemen van onze fantastische Sunny, ons trouwe huisje op wielen waar we zoveel mee hebben meegemaakt. Maar het hielp wel dat we er goed geld voor hadden gekregen en over de verkoop geen 2 maanden, maar 2 weken deden.

Dit hebben we natuurlijk heerlijk gevierd door in Byron Bay  een restaurantje te pakken. Eindelijk niet op een budget.  Die avond hebben we direct een nachtbus geregeld richting Sydney. Hier hadden we hetzelfde hostel geboekt die we ook aan het begin van onze reis hadden. Ondertussen had ik ook contact gehad met Kilroy om de vliegtickets om te zetten. Ook dit ging allemaal sneller dan verwacht waardoor we aanstaande zaterdag 28 mei terugvliegen naar Amsterdam. Na een lange vlucht komen we dan op maandag 30 mei in de ochtend aan op Schiphol.

Maar voor nu zijn we heerlijk aan het genieten in Sydney. Via ons Hostel kregen we gratis kaarten voor de Musical; We will rock you van Queen en zijn we gisteren naar de grootste Imax cinema in de wereld geweest, de film Junglebook. Een heerlijke afsluiting van onze reis.

Terugkijkend op onze reis hebben we echt zulke fantastische ervaringen opgedaan en zijn we op hele bijzondere plekken op de wereld geweest. Van het lekkere eten en de mooie cultuur in Thailand, de jungle en mooie natuur van Loas, tot het gigantische en bijzondere Australië. Tasmanië hebben we samen met Carina en Gino afgereisd en we moeten zeggen, dat wij dit ook wel het mooiste deel van Australië vonden. Naar het noorden van Thailand gaan we zeker nog een keer terug en andere landen in Azië staan nog op ons verlanglijstje. Gelukkig hebben we nog een heel leven om hierheen te gaan en we zijn er wel uit dat deze reis het begin was van de vele reizen die nog gaan volgen. Met een super gelukkig, voldaan gevoel en nog verliefder dan we al waren keren we terug naar huis. Holland here we come!

Laat een reactie achter!

2 Reacties Aan "Great Barrier Reef"

Laat mij weten wanneer
avatar

Sorteer op:   Nieuwste | Oudste
Gino
Gast
4 juni 2016 07:18

Prachtig verhaal! Jammer dat jullie nu niet meer zo dicht bij zijn.. Ik heb onwijs genoten van de maand tasmania met jullie! Good memories, working on my tan! Xxxx

John
Gast
30 mei 2016 00:48

GE-WEL-DIG echt FAN-TAS-TICH ! Mooier had niet gekund denk ik ?
En ik ben heel blij jullie weer gezond en wel straks weer thuis te hebben !
Ik ben ook wel (stiekem) een beetje jaloers op jullie hoor !

Nogmaals het was GEWELDIG om dit met jullie te hebben mogen meemaken !